درباره شهر الکترونیکی اردکان

  • شهر الکترونیکی چیست؟

یکی از مباحثی که در چند سال اخیر مطرح است و به عنوان یکی از مواد برنامه چهارم و پنجم توسعه مطرح شده است موضوع مدیریت واحد شهری است. مدیریت واحد شهری بدین مفهوم است که کلیه خدمات شهری اعم از آب،گاز،تلفن،امنیت و ... تحت یک مدیریت باشد و آن هم شهرداری است. از آنجا که مدیریت مجموعه عظیمی از این خدمات که در حدود 23 نوع خدمت متفاوت است تنها راه حلی که می توان برای مدیریت بهتر پیشنهاد داد شهر الکترونیکی است. شهر الکترونیکی عبارت است از استفاده از ابزارهای الکترونیکی برای ارائه خدمات حضوری و  غیر حضوری به شهروندان.

 

شهر الکترونیکی اردکان


در ادامه متن مصاحبه روابط عمومی شهرداری اردکان با آقای دکتر امین نظارات مشاور عالی شهردار و مدیر پروژه شهر الکترونیکی اردکان را می خوانید:


  • برنامه های شهر الکتر ونیکی اردکان شامل موارد زیر است:

همانگونه که می دانید برنامه ریزی جزء لاینفک اجرای پروژه های بزرگ می باشد ، لذا در پروژه شهر الکترونیکی اردکان ما اقدام به شناسایی پنج برنامه کلان نمودیم که در شش گام پروژه های آن اجرا می شود. در هر یک از این برنامه ها پروژه هایی شناسایی شدند که با توجه به میزان آمادگی شهرداری و اولویت نیاز آنها در گامهای اجرایی گنجانده شدند.

این برنامه ها شامل برنامه :

  • توسعه زیر ساختها
  • راه حلهای شهرداری الکترونیکی
  • توسعه آموزش و فرهنگ
  • توسعه اطلاع رسانی
  • بهبود و توسعه فرایندهای داخلی 

می باشد.

نظر به تلاش برای گسترش خدمات به درون منازل مردم و نیاز به تجهیزشهرداری به زیر ساختهای سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز برنامه زیر ساختها تدوین شد. در این برنامه پروژه های متعددی تعریف شده است که علاوه بر توسعه و تجهیز زیر ساختهای درون شهرداری و سازمانهای تابعه، اقدام به ارائه دسترسی های اینترانتی و بی سیم به شهروندان می شود. در یکی از این پروژه ها شهرداری با همکاری شرکت پیشگامان کویر یزد اقدام به واگذاری اینترانت شهری رایگان با پهنای باند 2 مگا بیت به شهروندان برای اتصال به وب سایتهای شهر الکترونیکی و خدمات دولتی می نماید. علاوه بر این گسترش شبکه ارتباطی بی سیم شهرداری در کل پهنای جغرافیایی اردکان که حدود 64 کیلومتر مربع می باشد نیز از سایر پروژه های اجرایی شهرداری برای ارائه اینترانت شهری است.

البته دلیل این اقدام که در نوع خود در کشور کم سابقه است این است که وقتی شهرداری خدمتی را اعلام میکند که دیگر به صورت حضوری ارائه نمی کند نباید شهروندان دچار مشکل شوند و نیاز باشد که با پرداخت هزینه های دیگری به اشخاص ثالث خدمت خود را دریافت نمایند. به همین منظور بسترهای ارتباطی شهروندان به اینترانت شهری و اتصال به درگاههای خدماتی توسط خود شهرداری تامین می شود که در یکی از گامها این ارتباط در قالب بی سیم نیز ارائه می شود.

یکی دیگر از برنامه های مهمی که در شهرداری با جدیت دنبال می شود موضوع آموزش شهروند الکترونیکی می باشد. در همین راستا تفاهمنامه ای با اداره کل فنی حرفه ای استان به امضاء رسیده است که دوره های آموزش رایگان برای متقاضیان در قالب دوره های 25 و 40 ساعته برای افرادی با سطح سواد کامپیوتری مختلف در نظر گرفته شده است. این دوره های برای اقشار مختلف اعم از اصناف، فرهنگیان، بانوان خانه دار و کارمندان دولت به صورت هدفمند برگزار می شود.

البته لازم به توضیح است که هدف اصلی این دوره ها عمدتا فرهنگ سازی است تا مردم با فضای مجازی و بسترهای الکترونیکی که می توانند امور خود را به انجام رسانند آشنا شوند و خدماتی را که شهرداری و سایر ارگانها در شهر به صورت الکترونیکی ارائه می کنند برای شهروندان تبیین شود. در این دوره ها نحوه استفاده از پرتال عملیاتی شهرداری اردکان، بانکداری اینترنتی، پرداخت اینترنتی، پرداخت قبوض خدمات شهری، خدمات دولت الکترونیکی سایر ارگانها به شهروندان آموزش داده می شود و در ابتدای دوره ها نیز مقدماتی از ویندوز و اینترنت متناسب با گروه مخاطبین تدریس می شود.

در پایان دوره نیز پس از برگزاری آزمون به افرادی که حد نصاب لازم را کسب کنند گواهی مشترک اداره کل فنی و حرفه ای و شهرداری ارائه می شود.

ذکر این نکته ضروری است که شهرداری از این این مدرک استفاده های مختلفی خواهد برد و یکی از این کاربردها ارائه اینترانت شهری رایگان صرفا به افرادی صورت می گیرد که این مدرک را اخذ نموده باشند.

و پس از مدتی به افرادی که این مدرک را کسب کرده باشند و بخواهند از خدمات شهرداری استفاده نمایند تخفیفهای خاصی داده می شود.

در حال حاضر از خدمات مجموعه شهرداری الکترونیکی پرداخت عوارض خودرو به صورت کاملا اینترنتی عملیاتی شده است و شهروندان با مراجعه به پرتال شهرداری اردکان می توانند عوارض خودرو اینترنتی پرداخت نمایند .پیگیری نامه ها از طرق وب، پرداخت اینترنتی عوارض نوسازی، درخواست پروانه ساختمانی و سرویس نزدیک من Near By از سایر خدماتی است که به حول و قوه الهی تا پایان سال در پرتال شهرداری به شهروندان ارائه می شود.

راه اندازی سامانه شکایات مردمی 137 ، بنگاه کاریابی، فروشگاه اینترنتی از دیگر خدمات این پرتال می باشد.

همانگونه که می دانید یکی از خدمات کاربردی در شهر الکترونیکی ارائه خدمات مکان محور است که در همین راستا در این پروژه سیستم نزدیک ترین محل در پرتال شهرداری راه اندازی شده است ، در این سیستم کاربر با انتخاب موقعیت فعلی خود می تواند بر روی اماکن عمومی مورد نظر خود بر روی نقشه چستجو نماید و نزدیک ترین محل مورد نظر به موقعیت فعلی خود را دریافت نماید. اماکن عمومی، آموزشی، دولتی ،بیمارستانی و سایر اماکن خدماتی در این سیستم قابل جستجو است.

گامهای اجرایی پروژه شهر الکترونیکی اردکان

پروژه پول خرد الکترونیکی یکی دیگر از پروژه های شهر الکترونیکی اردکان است که در قالب کارت هوشمند شهروندی برای متقاضیان صادر می شود. این کارت به نحوی طراحی شده است که امکان انواع پرداختهای خرد کمتر از 20 هزار تومان در کلیه خدمات شهری برای دارندگان آن وجود دارد. با توجه به تکنولوژی به کار رفته در این کارت کاربرد بلیط الکترونیکی نیز برای آن در نظر گرفته شده است و می توان با استفاده از آن هزینه بلیط اتوبوس و تاکسی را پرداخت کرد.

از نکات مثبت این کارت این است که با اندکی تغییر در دستگاههای پذیرنده کارت موجود در فروشگاهها و اماکن خدماتی امکان استفاده و خرید از طریق این دستگاهها نیز وجود خواهد داشت. البته ساز و کارهای خوبی برای کاربردی تر شدن و همچنین تسهیل در استفاده دیده شده است که در زمان افتتاح پروژه اطلاع رسانی های لازم انجام خواهد شد.

پروژه های متعدد دیگری نیز در دست اقدام است که انشالله پس از اجرایی شدن اطلاع رسانی می شود.

از آنجا که در دنیای فناوری اطلاعات پایانی وجود ندارد ما نیز اتمامی برای ارائه خدمات بر بستر الکترونیکی نمی بینیم و پروژه دیگری را که در این راستا دنبال می کنیم ارائه کلیه خدمات شهرداری بر بستر موبایل است ، در این پروژه نسخه نرم افزاری بر بستر موبایل ارائه خواهد شد که شامل بخشهای ارسال درخواست و پیگیری کلیه خدمات شهرداری خواهد بود و شهروندان می توانند تقاضاهای خود را از این بستر نیز مطرح نمایند.