مصاحبه با سید مصطفی موسوی سرپرست آتش نشانی شهرداری

به گزارش روابط عمومی شهرداری اردکان سید مصطفی موسوی سرپرست آتش نشانی،مصاحبه ای اختصاصی با روابط عمومی به تشریح عملکرد و بیان خود پرداخته که متن کامل مصاحبه به شرح زیر است:  

لطفا خوتان را معرفی کنید؟

سید مصطفی موسوی 32 ساله سابقه شش سال فعالیت در واحد آتش نشانی به عنوان راننده و آتش نشان

چند مدت است که ریاست مجموعه را بر عهده دارین؟

سه سال به عنوان رئیس ایستگاه و مدت 4 ماه است که به عنوان سرپرست آتش نشانی هستم

مجموعه چه تعداد پرسنل دارد؟

کلا 22 نفر

چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

پرسنل بر اساس تخصصی که دارند تقسیم می شوند  که از جمله تعدادی راننده و تعدادی آتش نشان هستند،  اطفاء ، صعود و فرود و امداد نجات وظایف اصلی آتش نشانان می باشد که امداد نجات به نوعی چابکی خاصی را می طلبد صعود و فرود باید  قدرت بدنی بالا و جسه نیرومندی داشته باشد و پرسنل هرکدام دارای مهارتهایی هستند که تقریبا هر کدام در دیگر مهارتها نیز تخصص لازم را باید داشته باشند.

زمان عملیات هر کدام بر اساس تخصصی که دارند فعالیت انجام می دهند یا خیر؟

در شهرهای بزرگ هرکسی کار مشخصی دارد اما در شهر ما نیروها باید در تمام زمینه ها تخصص داشته باشند

الان میانگین سنی چقدر است؟و چه تعداد راننده پایه یک هستند ؟

 22 سال تا 30 سال فقط یک نفر داریم که سن او نزدیک به 40 می رسد

تقریبا تمام بچه ها پایه یک دارند

بیشترین حادثه مربوط به کدام حوزه می شود؟

هر سال چرخشی است،سری اول که من آمدم تصادف جاده ای زیاد بود که به لطف پرسنل هلال احمر و پوشش جاده ای  این موضوع به نصف کاهش پیدا کرد و یا مثلا موقعی که بحث فاضلاب مطرح شد بیشترین مورد سقوط بود وبعد از آن با توجه به رشد صنعت در شهر اردکان  آتش سوزی صنایع آمار بعدی رو دارد

وضعیت تجهیزات چگونه است؟

در حال حاضرو طی یکسال گذشته دو ماشین سنگین و نیمه سنگین به ناوگان آتش نشانی اضافه شده که در سطح استان تجهیزات ما قابل ارزیابی و مقایسه است

از لحاظ کیفیت نیروی انسانی؟

در استان یزد از جایگاه خوبی از لحاظ کیفیت برخوردار هستیم

ارزیابی نیروها توسط چه افرادی انجام میشود؟

مجموعه آتش نشانی همه ساله انواع تست ها را جهت آمادگی هرچه بیشتر پرسنل را انجام میدهد . و براساس آن ارزیابی های مورد نیاز انجام می شود.

گاهی شنیده می شود که آتش نشانی دیر به سر صحنه حادثه حاضر میشود،چقدر این حرف را تائید می کنید؟

ملاک رسیدن زمان تماسی است که با آتش نشانی گرفته میشود و آدرس دقیق را به آتش نشانی ارائه می دهند ما در اردکان نقاطی داریم که از جمله از ابتدای تقاطع خیابان حضرت ابوالفضل با بلوار آیت الله خاتمی(ره) تا میدان آزادی و شفق که اگر تماسی گرفته شود ایستگاه میبد زنگ میخورد و تا میبد حادثه را به ما اطلاع دهند زمان زیادی تلف می شود.

علت چیست ؟

با مخابرات صحبت شده و مخابرات نیز پیشنهاد خرید اپراتوری جداگانه داده است که بار مالی زیادی را برای شهرداری رقم میزند.که تا الان با پیگیری های انجام شده محقق نشده است.

اینکه گاهی شهروندان حادثه دیده میگویند موقعی که به سر صحنه می روید سرعت عمل وکارایی لازم را ندارید آیا این حرف صحت دارد؟

اصولا خانواده حادثه دیده در شرایط سخت روحی قرار دارد و هر لحظه و هر ثانیه برای او مدت زیادی طول میکشد و شروع به سرزنش و گاهی شاهد توهین به پرسنل هستیم که این در روند خدمات دهی خلل وارد می کند ولی موقعی که فرد حادثه دیده این تفکر را در مورد ما دارد به این دلیل است که ما  باید طبق شرایط،ضوابط و آموزش های دیده اقدامات را مرحله به مرحله انجام دهیم،آتش نشان باید اولین شرطش حفظ جان خودش باشد و سپس از همه چیز مطمئن شود بعد اقدام نماید و مردم توقع دارند مثلا موقع آتش سوزی سریع آب بپاشیم ولی ما باید ابتدا از قطع برق و اتصالات و سوخت اطمینان حاصل کنیم و سپس آتش را خاموش کنیم، اما ماشین های ما روزانه سه مرتبه چک میشوند تا سر صحنه مشکلی پیش نیاید اما گاهی ممکن است که سر صحنه یکی از وسایل به هر دلیلی به مشکل بر بخورد که این یک اتفاق طبیعی است و خیلی کم این اتفاق رخ میدهد.

چه صحبتی با شهروندانی که در صحنه حضور دارند و از نزدیک شاهد حادثه می باشند دارید؟

ما خوشبختانه در بحث آموزش در سطح کارخانجات و ادارت اقدامات خوبی را انجام داده ایم و همچنین مدیران مدارس در این خصوص آموزش های خوبی دیده اند و توقع داریم موقعی که به آتش نشانی زنگ میزنند تا موقعی که ماموران ما سر صحنه حاضر شوند خود نیز اقدامات اولیه را انجام دهند تا آسیب کمتری به فرد حادثه دیده وارد شود و حتی ممکن است این اقدامات اولیه شامل باز کردن راه برای ماشین آتش نشانی باشد و شهروندان راه را برای ما سد نکنند تا ما بتوانیم سریع حادثه را مهار کنیم.

سالیانه چه تعداد در کلاسهای آموزشی شرکت میکنید و اطلاعات خود را بروز می کنید؟

ما در واحد آتش نشانی آموزشهای مختلفی از جمله امداد و نجات،غریق و نجات،نجات از ارتفاع و آموزشهای تخصصی دیگر که حتی شاید در سال یکدفعه هم اتفاق نمی اوفتد و حتی در شیفت های مختلف خیلی از آموزشها مانند آتش نشانی و امداد رسانی انجام میشود.

یکی ازتلخ ترین خاطراتی که برایتان اتفاق افتاده را بیان کنید؟

چند مدت پیش ساعت 3 بامداد طی تماس تلفنی که به مرکز آتش نشانی اردکان گرفته شد،به محل مورد نظر اعزام شدیم و شاهد صحنه بدی از آتش گرفتن یک سواری شدیم که موقعی که رسیدیم متوجه شدیم ماشین گاز سوز است و ما باید مقررات را رعایت میکردیم و یکی از حاضرین که به ما تماس گرفته بود در ابتدا مانع انجام عملیات شد و مدام ما را به تاخیر متهم می کرد که در ابتدا فکر کردیم این فرد همان صاحب ماشین است،بعد از کلی بحث با فرد مورد نظر که او را آرام کردیم به ما گفت فکر میکنم فردی هم داخل ماشین باشد بعد که ازش سوال کردیم مگر شما صاحب ماشین نیستید گفت نه من رهگذرم،تا این حرف رو شنیدیم استرسمان بیشتر شد وبعد از اینکه ماشین را کامل خاموش کردیم شاهد زنده سوخته شدن دو زن و مرد میانسال بودیم که به واسطه اینکه آن فرد مستقیم به 125 زنگ نزده بود و با نیروی انتظامی تماس گرفته بود و چون نیروی انتظامی ابتدا می باست گشت خود را اعزام می کرد و صحت این جریان را تائید کرد بعد به ما زنگ زد و اطلاع داد و تا ما رسیدیم ماشین شعله ور شده بود و به همین جهت نتوانستیم برایشان کاری انجام دهیم.و آن دو زنده زنده در آتش سوخته بودند

حرف آخر:

تلاشمان این است که بحث آموزش و پیشگیری را جدی بگیریم و مردم اطلاعات عمومی خود را بالا ببرند تا خسارت کمتری به مردم عزیزمان وارد شود.